Синдромът „кисело зеле“

Този пост ще го напиша с малки и големи букви, защото много от читателите ми се сърдят, че пиша с малки, но те просто не знаят, че това си има причина.

Както и да е – днес ще пиша за зелето.

Значи ето какво правят грижовните домакинства – отиват на пазаря или някакви други тайни места и си купуват зеле, обикновено около димитровден (или когато там). Закупуват некакъв бидон, както и редица други тайнствени неща, които забъркват във въпросния бидон. После тургат зелето (може и друг зарзават) в бидоня и почват да претакат.

Но нека не продължавам, защото вие познавате езика ми, а аз от ДВА ЧАСА варя КИСЕЛО ЗЕЛЕ в тенжура! Иде ми да хвана света, да му светна един тукат и да го изям. Целия!!!

Както и да е (омммм!).

Нека подходим рационално – за да си турне кисело зеле човек трябва да:
1. купи некво зеле – евтино е, да речем една зелка му е 1 левче.
2. Да има бидон – и те не са скъпи, двайстина лева, примерно.
3. Да закупи качествена сол и разни други иширети, без които нема да стане – и това не е скъпо, към пет лева.
4. Да се гъзи цела зима и да внимава, щото ако една вечер не претака зелето – ше се вмирише, ше стане на пихтия и т.н.
5. Ако случайно живее на петия етаж, а зелето е в мазата – непрекъснато да ползва асансьор и да псува съкооператорите, които искат да се приберат вкъщи.

Мога да продължа, искате ли?

Сега: какво е необходимо, за да сготвиш едно вкусно зеле?

Ми нищо кой знае какво:

1. Голяма тенджера
2. Някакви подправки
3. И мноого, много газ ( и/или електричество), защото зелето увира трудно, а и яко смърди на зеле, когато вариш.

Ето как една маджа със старо кисело зеле за мене струва:
1. Зеле – ок. 1лв.
2. Морков – 0.1лв
3. Пушено кокалче за кучета – 3лв.
4. Домат, подправки, трето-пето – още двайстина стинки
5. Варене – два часа до тука с газ, нинам, `ма поне два лева, а и абсорбера буха, че смърди на зеле.

А ето колко според мене струва домашно приготвена порция зеле:

за киснене, смрад, треперене и претакане; за загубено време, което можеш да употребиш с любимитге хора; за факта, че можеш да закупиш същото зеле от магазина, направо готово; за това, че домът ти няма да смърди на вкиснало зеле;

и за мноого други давам оценка на зелето си:

слаб (2)

30 Отговори to “Синдромът „кисело зеле“”


  1. 1 Nadinka 16.03.2011 в 15:35

    Аахахаха разсмя ме яко с тоя синдром 😀

  2. 2 Божо 16.03.2011 в 18:08

    Аз докато живях в „студения“ град, две или три зими правих зеле в бидон, ама грам не съм претакал.
    Ръгам зелките и солта в бидоня, водата отгоре и тва е.
    Не съм имал скапана зелка, нито пък газови атаки от към бидоня.

    Та да не е причината за всички проблеми баш в претакането 😀

  3. 3 frog 16.03.2011 в 19:04

    Обаче.
    Приличното количество зеле за една манджа ми идва към 4 лв., не 1, щото килото му е 1.50-1.60 и нещо не ми е удобно. Аз правя друго – купувам прясното и го давам на свекърва ми да го прави и държи при нея. Хем не купува жената и има, а синът й периодично прескача, за да я види, а и да ми донесе няколко зелки в малко бидонче. Ама кой както се урЕди. 🙂
    И се обзаведете най-после с тенджера под налягане! Ще ви съкрати половината време и енергия. 😛

    • 5 batpep 17.03.2011 в 09:13

      но аз вчера исках друго да кажа, ама в бързината не успях – това зеле ми излезе златно, щото освен енергията, която похабих да го сваря, без да ми се осмърди цялата къща и енергията, която похабих аз самия (за човешки потенциал говорим), това зеле най-вероятно никой няма и да го яде. и не защото не е вкусно приготвено, а просто щото си е зеле, то пушена сьомга нема как да стане.

      да бех поръчал една пица да ми доставят, ебаси

  4. 6 Nadinka 17.03.2011 в 09:39

    винаги съм „за’ пицата 😀
    по всяко време!

  5. 7 frog 17.03.2011 в 12:47

    Ахаааааа, понеже не го обичате, таковата. 😛 Аз пък си умиргам за него. Единственото ядене, което може да ме накара да стана посред нощ и да завра глава в тенджерата, е сърми! И хич не ме мързи да ги правя, за разлика от всички други връткави манджи. 🙂

  6. 8 Nadinka 17.03.2011 в 13:43

    Сърмички, ама от тия, малките, дето са като детски пръстчета 😀

  7. 9 batpep 17.03.2011 в 16:14

    хахаха, е те не са точно като детски пръстчета, ама дай сега да не влизаме в подробности 😆

    абе, има ли я още оная кръчма на река чая, след асеновград?

    там правехя едни джамурки, аз мое и да не съм педераст, но никога нема да ги забравя..

  8. 10 van444eto 17.03.2011 в 22:14

    Направо мой да ми завидиш, бате!
    У наш`та къща, единствения дето яде готвено зеле е щерката. И може да го яде денонощно, което нЕма как да се случи, щото…. нема кой да и го сготви. Иначе на салатка, всички го обичаме, но поради наличието на язваджия у нас и поради наличието на това, че той най-много бърка у купанята като има такава, у наш`та къща кисело зеле не влиза щото оная лакомия яде и после вие като саранска мечка. А иначе, баща ми известен, ама много известен майстор на спорта по кисело зеле. Уникат го прави, обаче се жертваме дружно и никой не яде…….
    Та! Отплеснах се малко. Решила съм си проблема кардинално. Като ми затребват сърми, дрънча по телефона, тате вади 1 зелка аз я обезлистявам скоростно и тайно и навъртам сърмичките като детските пръстчета /разбирай 3годишно позатлъстяло дете/ и ги метам у глинения гювеч, който скорстно се бута във фурната да къкрЕ цела нощ. /сърмите си ги пробвал, знаеш за що иде реч/. Смрадта пак я има сутринта, ама аз така или иначе се будя по-кисела от зелето, та от мисли за кафе, другото го пропущам. С`а ше кажеш, що не храня горката щерка?!?!? Мно`у просто. Тя си има 2 баби, които ни знаят чалъмите и сготвят ли този ми ти миризляк, … канят я на гощавка.
    Умничко съм, нали???

  9. 11 Nadinka 18.03.2011 в 09:36

    има я, и все така си ги правят джамурките 😀

  10. 12 batpep 18.03.2011 в 10:28

    ванче! слушай кво казва надинка – кръчмата джамура още си била там!

    в такъв случай аз предлагам (ако ще пътуваме заедно де) да тръгнем по-късничко и да спрем да хапнем там. пък сърмичките и джамурките на каквото искате да ви приличат, аз данък обществено мнение не плащам 🙂

    хахаха, обаче не моа да се сЪпра да кажа един виц, дето се сетих във връзка с темата, която незнайно как подхванахме:

    та срещат се двама, единия наскоро се оженил за бившата на другия. дъра-бъра, ама все пак се стигнало до съответния въпрос и бившия рекъл:

    – как сте вие, тя моята е малко втора употреба, ама все пак?
    – аа – отговорил настоящият – втора употреба е първите пет-шест сантиметра, нататък си е чисто нова.

  11. 13 Nadinka 18.03.2011 в 11:42

    😀
    пхахаха уахахахаха не могааа ебати якия виц 😀

  12. 14 Павлина 23.03.2011 в 08:26

    Наистина ме интересува причината (причините?), поради която не използваш главни букви в текстовете си – чисто научен интерес. 🙂 Ако не те затруднява особено, моля, сподели я.

    По темата за киселото зеле. Какво е това зеле напоследък, все улучвам с такива листа, които не стават за сърми – дебели, груби, цяло изпитание си е да свиеш сърми.

    • 15 batpep 23.03.2011 в 20:14

      чисто практически – когато пиша само с малки букви разбирането на текста е силно затруднено, особено за по-неграмотничките, което значително стеснява аудиторията ми и ми позволява сравнително точни оценки за коментиращите, както и възможност да отговарям на всички. е, почти всички 🙂

      елементарен психо трик, но пък на мене ми върши работа 🙂

      или поне в този формат.

  13. 16 Nadinka 23.03.2011 в 09:39

    с такива листа сигурно наистина ще е трудно да свиеш на някого сърмите 😀 😀

  14. 17 Змей 23.03.2011 в 13:28

    С риск да съм баси-гадния-бот-дето-ви-разваля-кефа, ама…
    Стига с тея сЪрми де… 😉
    А вицът кърти! 🙂

    • 18 batpep 23.03.2011 в 20:54

      баце, вервай ми – майсторскиje направени месни зелеви сърми, поляти със сос бешемел и запържен в масло червен пиперец са…

      аабее… кво ли разбираш и ти, кво да ти разпраям, кат не ти разбира чутурата…

      😆

  15. 19 Змей 23.03.2011 в 20:58

    Ааа, не с лошо, Седларов! 🙂
    Разбира ми чутората, вервай ми. Вчера ядох сарми за обед. И си облизах лапите. 🙂
    В Ъ-то ми е болката.
    Хич не обичам интелигентни хора да бъркат тая така проста дума.
    СЪрмата е съвсем друго нещо. И, баце, вервай ми, не се яде. 🙂

  16. 20 batpep 23.03.2011 в 21:08

    мм, аре тогава е са те тука те да ги преведеш правилно двете думи, с обяснение за етимология и фонетични промени и т.н, та да видим колко си добър/а 🙂

    замалко да забравя – пише се „чутура“.

  17. 21 Змей 23.03.2011 в 21:16

    Пърео, така са ме учили в училище.
    Второ, до преди година-две и аз не знаех кое е правилно, но проверих.
    Прости ми, но ще си позволя да цитирам, защото не ми се пише наново, а е обяснено достатъчно добре.
    За „чутурата“ съм напълно съгласна, признавам, че не знаех правописа й. И благодаря за поправката.

  18. 22 Павлина 23.03.2011 в 22:43

    От 2002 г. е грешно да се пише “сърма”, когато става дума за ядене. Също така е грешно да се пише “взимам” и “жетва”. В собствени текстове си позволявам да пиша “сърма” (бих писала и “взимам”, но просто не ми е в речника). Това е моят малък и незабележим протест срещу ограничаването на дублетността в езика. Така де, имам си позиция! 🙂

  19. 23 Павлина 23.03.2011 в 22:47

    batpep, благодаря. Точно такава причина за пренебрегването на главните букви не бях срещала досега. 🙂

  20. 25 van444eto 24.03.2011 в 23:08

    Ха!!! Призна си най-накрая!!!!
    Предлагам да закриеш зелевия сезон и да сготвиш/м/ят …. мусака.
    хи-хи-хи!

  21. 27 van444eto 25.03.2011 в 11:23

    НикогИж!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 28 batpep 26.03.2011 в 21:29

      стига ме дъвкА бре, ванче, нали ти казАх, че лично ще ти я сготвя пустата мусака, хем облечен с една готварска престилка само, ама ти рече, че на циганския чарк немАло фурна.

      е къде да ти я опечем тая мусака, кАжи?!?!

      дОма не щеш, на чарка немАло фурна…

  22. 29 van444eto 27.03.2011 в 15:57

    Абe, да речем че си се оправдал. Ама това съвсем не значи че си оправдан. При това, никога, ама никога не е ставало въпрос ТИ да я готвиш…. Айде, да не връщам лентата със спомените, че това е съвсееееееееееем друг фЮм.


  1. 1 Синдромът “кисело зеле” | Bulgarian Blog Trackback за 07.07.2011 в 07:20

Вашият коментар




dino-reading-animated

Байк Зона

Stop

лиценз

март 2011
П В С Ч П С Н
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

дари живот!